Pages

Sunday 29 January 2017

FORGIVE AND FORGET

A friend told me about her story. About 2 months ago her boyfriend asked her to break their relationship without any reason.

"Saya takkan maafkan dia sebab dia tinggalkan saya tanpa sebab, dalam keadaan saya masih sayangkan dia. Faham tak macam mana perasaan bila kita dah sayang seseorang tiba2 dia suruh kita tinggalkan dia padahal kita tak pernah pun buat salah? Alasan dia tak munasabah dan tak ada kaitan dengan saya langsung"

I replied,

"Saya faham kenapa awak tak dapat maafkan dia. Benda yang dia dah buat tu, siapa yang takkan rasa sakit? Tapi bagi saya, walaupun sekarang awak tak redha, lama-kelamaan hati awak dapat maafkan dengan sendiri, mungkin bila awak tengok dia sengsara nanti, masa tu awak akan rasa kesian pada dia dan perlahan2 awak akan maafkan"

"Sengsara maksudnya?"

"Maksudnya, perempuan lain yang dia cari pula yang tinggalkan dia tanpa sebab. Masa tu awak akan rasa yang dia dah dapat balasan yang setimpal."

"Tapi saya memang takkan maafkan dia. Saya nak move one dan lupakan dia, tapi tak akan maafkan sampai bila2"

I smiled to her and reply,

"Cuba bayangkan di akhirat nanti, layakkah kita nak minta ampun daripada Tuhan tapi kita sendiri tak nak maafkan sesama manusia? Pernah dengar tak cerita sahabat nabi yang masuk syurga dengan mudah sebab setiap malam dia maafkan semua orang? Saya pun pernah marah pada seseorang dan tak nak maafkan dia. Tapi at the end, saya rasa tak tenang. Semua yang saya buat makin tak membuahkan hasil, sebab saya dapat rasa yang saya makin hilang ikhlas. Saya rasa tak guna saya bangun malam minta ampun pada Tuhan tapi saya tak ampunkan manusia. Akhirnya saya decide untuk maafkan dia."

"Kenapa awak tak pernah couple?"

"Bagi saya, saya lebih prefer hubungan yang dah halal, sebab itu lebih menenangkan. Saya rasa tenang dengan manusia dan tenang dengan Tuhan."

I added,

"Lepas ni kalau ada lelaki yang nak couple dengan awak, awak terus ja minta dia masuk meminang. Tak perlu dah hubungan couple ni sebab takut awak kena sekali lagi. Berhati-hatilah memilih lelaki, sebab lelaki yang serious takkan minta couple. Dia tahu cara yang terbaik untuk dapatkan awak."

So now her status is 'Jomblo Happy'. I pray that my friend will found her truly spouse in the future and blessed with righteous husband.😊

No comments:

Post a Comment