Pages

Monday 2 May 2016

PERTOLONGAN ALLAH ITU DEKAT

Percayalah bahawa jika kita bertawakal selalu kepadaNya, Dia akan menganugerahkan apa yang kita pinta. Jika lambat dikabulkan bermakna Dia mahu menguji kesabaran. Jika cepat dikabulkan bermakna Dia mahu menguji kesyukuran.
Minggu ni hidup betul2 serabut dengan universiti pilihan, exam, mpsi dan sebagainya. Terfikir juga usrah yang dah lama tak buat, jadi saya decide untuk buat usrah minggu ini.

Dengan tak disangka-sangka, segalanya berlaku sangat smooth. Apabila saya membuat keputusan untuk membuat usrah di Masjid Negeri Shah Alam, benda pertama yang perlu difikirkan ialah, pengangkutan. Nak pergi dengan public transport memang susah. Saya sebenarnya terfikir untuk menguji ahli2 usrah, ada tak antara mereka yang sanggup bayar pengangkutan teksi untuk hadiri usrah di masjid.

Namun, tak disangka-sangka, kami dapat pengangkutan percuma iaitu bas uitm. Bas uitm yang dibawa oleh Pak Cik Sanusi membawa kami ke Masjid Negeri. Jimat duit kami.

Sampai saja di masjid negeri, terfikir pula lepas usrah nak makan kat mana. Perut kami masing2 kelaparan. Apabila kami lalu di salah satu anjung di masjid, ada petugas masjid memanggil kami dan menawarkan 12 bungkus nasi lemak. Jumlah kami adalah 9 orang. Alhamdulillah, jimat lagi duit untuk makanan.

Selesai usrah, kami makan tengah hari dan bersolat. Selesai bersolat, dapat lagi air percuma yang diberikan oleh petugas masjid kepada kami.

Kesimpulannya di sini adalah, apabila kita sudah bertekad untuk berkorban, jika Allah berkemahuan, Allah akan membalas terus kebaikan itu walaupun kita belum melaksanakannya. Percayalah bahawa jika kita bertawakal selalu kepadaNya, Dia akan menganugerahkan apa yang kita pinta. Jika lambat dikabulkan bermakna Dia mahu menguji kesabaran. Jika cepat dikabulkan bermakna Dia mahu menguji kesyukuran.

Penulis bersama sahabat seperjuangan, Engku Huda


‪#‎usrahwida‬'
‪#‎psc‬.intec
#‎masjidnegeri
‪#‎usrahgabungan‬

No comments:

Post a Comment